تبلیغات
DNA News - ریبوفلاوین یا ویتامین B2
نوشته شده در تاریخ شنبه 23 بهمن 1389 توسط امیر كاظمیان | نظرات ()

ریبوفلاوین كه به ویتامین B2 نیز شناخته شده است، یك ویتامین محلول در آب و یكی از ‌٨ نوع ویتامینهای گروه B است. بهترین منابع غذایی حاوی ریبوفلاوین شامل شیر و محصولات لبنی، گوشت، تخم‌مرغ، سبزیجات سبز و برگ پهن، تمام دانه‌های غلات و غنی شده و حبوبات و گوش‌هایی از قبیل كبد، كلیه و قلب هستند. در ایالات متحده محصولات و فرآورده‌های شیر تقریبا نیمی از ریبوفلاوین موجود در مواد غذایی مردم را تشكیل می‌دهد. باید توجه داشت كه اشعه فرابنفش مانند نور خورشید ریبوفلاوین را تخریب می‌كند. به همین دلیل است كه اغلب شیر را در شیشه‌های مات نگهداری می‌كنند. بر خلاف سایر ویتامینها ریبوفلاوین در اثر پختن تخریب نمی‌شود اما غلات اغلب در اثر آسیاب كردن یا تصفیه كردن بخش عمده ریبوفلاوین و سایر مواد مغذی را از دست می‌دهند. از این‌رو مصرف غلات مانند جو و گندم با پوست و به طور كامل ترجیح داده می‌شود. همچنین، مصرف مواد غذایی غنی و تصفیه‌شده گزینه مناسبی است، چرا كه ریبوفلاوین از دست رفته از طریق تصفیه دوباره به این ترتیب به غذا باز می‌گردد. مواد خوراكی تصفیه‌ شده‌ای كه غنی نشده‌اند مانند برنج سفید حتی در مقادیر زیاد نیز نمی‌توانند ریبوفلاوین لازم برای بدن را تامین كنند. مقدار ریبوفلاوین موجود در برخی از مواد غذایی معمولی و روزانه به این قرار است: ‌٤/٠ میلی‌گرم ریبوفلاوین در یك فنجان شیر، ‌٣٧/٠ میلی‌گرم در یك فنجان پنیر، ‌٦/١ میلی گرم در یك فنجان ماست و ‌٥/٣ میلی گرم در ‌٣ اونس گوشت وجود دارد. ریبوفلاوین از راه‌های مختلف به حفظ سلامت بدن كمك می‌كند. برای مثال این ویتامین باعث تبدیل مواد غذایی به انرژی می‌شود. آمینو اسید موسوم به تریپتوفان را به نیاسین تبدیل می‌كند. این ویتامین در ارتباط نزدیك با ‌٨ ویتامین دیگر گروه B عمل می‌كند. به ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون كمك می‌كند و بافت‌های بدن به ویژه پوست و چشم‌ها را سالم نگه می‌دارد. در رشد و نمو سالم نقش كلیدی دارد و به بدن در تولید و كنترل هورمون‌های خاص كمك می‌كند. مقدار مورد نیاز مصرف روزانه برای افراد مختلف به این ترتیب است كه مردان بزرگسال با متوسط سن ‌١٩ تا ‌٥٠ سال به ‌٧/١ میلی گرم، مردان بالای ‌٥٠ سال به ‌٤/١ میلی‌گرم، زنان بین ‌١٩ تا ‌٥٠ سال به ‌٣/١ میلی‌گرم، زنان بالای ‌٥٠ سال به ‌٢/١ میلی گرم،‌زنان باردار به ‌٦/١ میلی گرم و زنان شیرده در طول ‌٦ ماه اول شیردهی به ‌٨/١ میلی‌گرم و از ‌٦ ماه به بعد به ‌٧/١ میلی‌گرم تا زمانی كه كودك نیاز خود را به این ویتامین از بدن مادر تامین می‌كند، از ویتامین ریبوفلاوین نیازمندست. از آنجا كه ریبوفلاوین اغلب در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود یك رژیم غذایی متعادل معمولا میزان كافی آن را برای بدن فراهم می‌كند. به علاوه از آنجا كه ریبوفلاوین نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد لذا كمبود آن در رژیم غذایی مشكلاتی در پی خواهد داشت. فقدان شدید ریبوفلاوین با علایم كلینیكی بسیار نادر است كمبودهای خفیف اغلب شایعتر هستند كه بویژه در افراد مسن و نیز افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی بروز می‌كند. همچنین، گیاه‌خواران كه به هیچ‌وجه گوشت و مواد لبنی مصرف نمی‌كنند نیز در معرض كمبود این ویتامین قرار دارند. علایم كمبود ریبوفلاوین عبارت از خشكی و خشن شدن پوست به ویژه در چهره و ترك خوردن كناره‌های لب،‌ اختلالات چشمی، تورم زبان و لثه‌هاست. به علاوه كودكانی كه برای مدت زمان طولانی ریبوفلاوین دریافت نمی‌كنند، با كاهش رشد مواجه می‌شوند. مكمل‌های ویتامینی اغلب ظرف چندین روز تا چندین هفته این علائم را بهبود می‌بخشند. احتمال مسمولیت با این ویتامین در اثر مصرف زیاد آن نیز وجود ندارد چرا كه یك ویتامین محلول در آب است و مازاد آن از راه ادرار دفع می‌شود.




درباره وبلاگ
خوش آمدید!! به منظور گسترش و بهبود وبلاگ سعی شده که بیشتر رشته های پزشکی مورد بررسی قرار گیرند. لطفا از سایر صفحات وبلاگ دیدن کنید.
منتظر نظرات سازنده شما هستیم.
موضوعات
آخرین مطالب
نظر سنجی
به نظر شما مطالب سایت تا چه حد مفید و مناسب بوده اند؟






نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن می باشد.

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

شادزیست

دانلود فیلم

لیمونات

تک باکس

دانلود نرم افزار